mina reportage,  resor

Saranda en pärla i Albanien

Mango beach

Först dagen i Saranda tog vi en promenad på ca 35 minuter till Mango beach. Här käkade vi Lunch – fastfood, öl, och vatten för två personer gick på 1600 Lek – ca 115 svenska kronor.

Vi gick hit dels för att vi ville sola och bada, men även för att vi ville kolla upp vart nattklubben Mango låg.
Vi tillrbingade 5 nätter på Disco Mango, ett riktigt nice ställe, med trevlig personal och roligt folk. Det kostar 500 LEK – 36 Sek att gå in och en öl ingår.

Folk från orten är väl inte superdansanta utan de sitter vid sitt bord och pratar och stådansar lite lätt. Vi stod vid baren, en bra plats att knyta nya kontakter på, och det gjorde vi varje kväll. Vilket resulterade i att jag hade ett ”dancebattle” med en person, mycket kul. En av de roligaste kvällarna i mitt liv måste jag nog säga. Här kan man träffa på människor i från Albanien, Grekland, Frankrike, Italien, Sverige, Norge, Danmark och Polen. Finns säkert fler nationaliteter men de jag pratade med kom i från dessa länder.

Flera av nätterna gick vi hem, men vi tog även taxi. Taxin kostade allt i från 1000 Lek till 2000 Lek 72 – 144 kr. Allt berodde på vem som körde. Det fanns gott om pålitliga ”svarttaxi” En kille vi pratade med berättade att han var 19 år och han arbetat sedan han var 7 år och sparat och sparat för att kunna köpa sig en ny bil och köra taxi. Tycker att det var oerhört imponerande,vilken målmedvetenhet och kämparglöd, för de tjänar riktigt dåligt Albanien.

Toaletter som man står upp på var en nyhet för mig. Jag hade hört talas om att dessa toaletter är vanliga i många länder men aldrig prövat dem. Men det funkade ju även om det var lite annorlundare än vad jag är van vid.

Restaurang Limani. Här kan man äta allt i från Pizza till fantastiskt god seafood.

Precis nedanför strandpromenaden kan man hyra sig en solsäng och tillbringa dagen. Det ligger gott om restauranger som erbjuder båda snabbmat till seafood alldeles i närheten.

Ksamil ligger ca 20 min i från Saranda och erbjuder en uppsjö av olika badvikar och restauranger. Vi blev helt sålda på Ksamil och tillbringade en dag vid den här viken – Bora Bora.

Hyra av två solstolar kostade 800 Lek, ca 57 kr oss båda.

Orange bar inne i Saranda,har en fantastisk vy över vattnet. På dagen kan du chilla här i sofforna eller i en solsäng i skuggan. På kvällen förvandlas baren till en härlig loungbar med mycket folk och bra musik.

En av dagarna så hängde vi på stranden invid  Demi Hotell Maten var fantastisk här och vyn likaså. Jag är helt såld på Seafoodrisotto och åt det väldigt många gånger under veckan som vi var i Saranda.

Ljuset var helt magiskt på kvällen när solen höll på att gå ner. En annan favorit restaurang som jag dessvärre inte har någon bild på heter Centrali. Otroligt god mat, fin vy och toppen service.Vi åt där två kvällar och bokade bord så att vi skulle få sitta invid strandpromenaden, vilket var ett klokt drag. Då fick vi vacker utsikt över vattnet och det var helt klart väldigt roande att titta på den myllrande folkmassan som gick på strandpromenaden. Vid 21:00 går alla man ur huse och spatserar längs strandpromenaden. En av kvällarna slog vi på stort och beställde in en liter vitt vin och två stycken ”fishplate”,sallad + vatten. Det kostade 8090 LEK – 583 kr för två personer.

Vi åt även På Fresh Fish Joni, som helt klart hade god seafood med.

Vårt absoluta favoritställe blev badviken till vänster om Restaurang Gruvat i Ksamil. Om vi kom i tid så fick vi plats på badbryggan. Här var det sandstrand och kristallklart turkost vatten. Helt ljuvligt. Här tillbringade vi många dagar.
Mitt bästa tips är att vara här innan 10 för att verkligen få en bra plats.  Vi fick reda på att om man vet att man skall komma dit dagen efter så kan man reservera en solsäng i förväg. Vi gjorde aldrig det, men det kan var bra att veta att det går, och jag rekommenderar det. Jag tror att vi fick bra platser för att de såg att vi kom flera dagar i följd.

Att ta med hamam handdukar var ett riktigt bra drag. De tar lite plats i väskan och torkar oerhört fort.

Min man är en hejare på att dyka, det kan man inte säga att jag är, men jag hoppade ner i vattnet från bryggan ett par gånger och tänker att jag skall lära mig dyka när jag är i Kroatien och seglar med More samling.

Älskar verkligen naturen runt kusten i Albanien.

Jericho bar blev vårt favorithak, en drink kostar mellan 600 -800 lek, ca 43- 57 kr. Supergoa drinkar som även är riktigt snygga. De dekorerar gärna drinkarna med blommor och en dag fick jag en röd ros i min fantastiskt goda Amaretto sour. Baren är öppen mellan 8 på morgonen till 5 på natten. Här hänger folk i från många länder och du kan hitta både Svenskar och Norrmän här. Stämningen är otroligt chill och trevlig, folk har kul och i högtalarna strömmar härlig Loungmusik. Det är rätt hög musik men ändå så att man kan prata. Ett toppenställe om man frågar oss.

Innan man åker till Albanien så är det bra att ta med sig EUR. Euron går att använda på de flesta ställen, men vi rekommenderar att man växlar till LEK i någon av de alla Exchangebutikerna för att få ut mest möjlig av dina pengar. På banken kan man även ta ut pengar, men har man Mastercard så går det ej. Men Visa funkar. Tvärs över gatan sett från banken lite till höger låg en automat där man kunde ta ut LEK i från Mastercard.

En rekommendation är att inte ta ut mer Lek än vad ni behöver, för man får inte ta med sig Albaniens Valuta, LEK ur landet.

På turistkontoret kan man ställa frågor om utflykter mm. De är oerhört hjälpsamma.

Photoshoot i solnedgången innan ”Dinner time” !

Den här gången testade vi på att bo i lägenhet. Min Kusin Caroline och henens man Christian har köpt en lägenhet som vi bodde i.(går att hyra på booking)  Fantastiskt läge mitt i Saranda med otroligt fin vy över havet. Jag skall berätta mer om lägenheten och hotellen i Saranda i ett annat inlägg. Där skall ni också få tips om hur man gör om man vill köpa en lägenhet i Saranda. Vad jag har hört så kan du få en fin lägenhet för 500 000 svenska kronor.

Hur tar man sig till Saranda då?

Vi bokade flygstol med Apollo och betalde runt 4000 kr per person. Inte direkt jättbilligt men vi hade bestämt oss för att åka till Saranda. Vi flög mellan Göteborg och Corfu.

Vill man åka charter, där både flyg och hotell är inkluderat så har Apollo ett stort utbud.

Innan vi åkte tog jag kontakt med Apollos personal i Corfu som vi kunde köpa båtbiljett av, då vi kunde åka med Apollos chartrade nattbåt mellan Corfu och Saranda, det blev också väldigt dyrt. Vi betalde 200 eur för tur/retur för 2 personer. Men vi hade inte så många andra alternativ då det inte går några färjor på natten till Corfu.

Man kan helt klart göra den här resan mycket billigare. Norwegian har billigare biljetter och om man är beredd att byta flyg och lägga lite mer tid på resan så kommer man billigare undan.

Ett alternativ är även att flyga till Tirana som är Albaniens huvudstad. Därifrån kan du ta bussen som tar ca 5-6 timmar. Busen har god komfort, personal ombord som gärna servar och bussen har flera stopp där man kan gå på toalett och äta.

Vi hörde att det har varit på tal om att bygga en flygplats i Saranda, men nu verkar det blivit ändrat och det finns planer på en flygplats ca 2 tim därifrån. Ortsbefolkningen var dock skeptiska då de trodde att det skulle ta runt 10 år innan det blir av, då inget går snabbt i Albanien.

Med facit i hand så tycker jag att det var en oerhörd upplevelse att åka via Corfu och ta båten till Saranda. De krånglade dock en del när vi kom i land och taxin inte hittade vår lägenhet, men bortsett från det var allt bra.

Om man flyger med tex Norwegian så landar man på dagen och kan ta taxin till Corfu hamn och köpa biljett till båten som tar dig över till Saranda. Innan man går ombord är det dags för säkerhetskontroll. Biljetterna går att köpa i hamnen och är betydligt billigare än våra biljetter.

Väl i land i Saranda är det dag för säkerhetskontroll igen. Hamnen ligger centralt och standpromenaden ligger alldeles intill.

Vi kommer gärna tillbaka och drömmen vore kanske att ha råd att köpa sig en lägenhet där, vem vet, vem vet vad som kommer att ske..

Har ni några frågor så fråga gärna, jag svarar på det jag kan.