Annonssamarbete

Hyra lägenhet utomlands

Annonssamarbete med Interhome.se

Förra året i början av juli så åkte jag och min man, 15 åriga sonen och hans kompis på bilsemester till Kroatien.

Vi var spända på att ge oss i väg då jag nyss kvitterat ut en ny tjänstebil i företaget, En Kia Optima Sportswagon plug in hybrid med 250 hk, en bil som det helt klart händer något med när man trampar på gasen. Det som dessutom utmärker bilen är att den är en hybrid, som både kan laddas upp med el och där batteriet även laddas upp när man kör nerför backar, när man bromsar och när man släpper på gasen och låter bilen rulla.

Helt klart en spännande bil som vi såg framemot att testa på autobahn. Jag måste säga att det var fantastiskt kul att testa bilen, jag körde i 160 km/timmen som mest, det räckte för mig då vägarna var som en berg o dalbana i Sydtyskland. Det var helt magiskt att se hur solen gick ner bakom oss genom backspegeln, en körupplevelse som helt klart gav mersmak.

Vi  stannade och sov två nätter på vägen ner till Trogir i Södra Kroatien. En natt i bilen och en natt i Slovenien. Vänner hade tipsat om att det skulle lätt att få ett rum att sova i för natten bara genom att svänga av vägen och ta in på ett av de alla hotell som ligger längs med vägen. Vi tänkte att nu skall vi var lite vågade och vara helt spontana och stanna där vi känner för det. Med facit i hand så borde vi bokat ett hotellrum i förväg, då vi stannade på flera ställen och ringde flera hotell, men fick inget napp någonstans då alla hade fullbokat.

Korcula var vår andra destination, en fantastiskt fin ö, bergen ni ser i bakgrunden är fastlandet.

Jag älskar verkligen de små gränderna med kullerstensgator och tvätt som hänger på tork mellan husen. Det är så pittoreskt.

Vi bodde på ett par olika ställen under de lite drygt tre veckor som vi var borta.  Sista veckan höll vi till i Norra Kroatien, en av favoritplatserna där är helt klart Rovinj.

Innan vi kom till Norra Kroatien hade vi plockat upp dottern som flugit ner för att tillbringa sista veckan med oss. En utav dagarna  åkte vi ut på en heldagstur med segelbåt. Det var helt fantastiskt att få bada i viken med turkost vatten.

Rovinj är lite mer färgstarkare än södra Kroatien. Vi fick höra att det berodde på att norra Kroatien är färgsatt som i Norra Italien. (Kroatien har tidigare varit under Italiens styre) Om det här med färgsättningen stämmer  helt vet jag ej, men jag skulle helt klart vilja undersöka det mer med ett besök i Norra Italien.

Vi hade tänkt att åka över till Venedig från Rovinj förra året men det blev för dyrt, flera tusen för oss fem, så vi hoppade över besöket där.

Däremot så funderar vi på att bila ner till Italien i år. Då skulle jag helst vilja köra en elbil och göra rutten efter laddstationerna. Det hade kunnat bli en häftig resa, då man garanterat skulle se nya saker som man inte ser om man kör den traditionella rutten.

Jag har alldeles nyss fått nys om Interhom.se och ser att de har ett fantastiskt stort utbud för den som te.x. vill hyra hus i Kroatien eller lägenhet i Italien.   Jag måste sätta mig ner någon dag och leta upp några pärlor. Jag föredrar att bo intill ett hav eller en sjö då jag älskar att bada och sola. Sen så vill jag gärna bo centralt med så man kan få lite stadspuls eller bykänsla med.

Vad brukar ni har för kriterier när ni bokar semesterboende?

Det finns många sätt att ta sig ner till Europa. För mig handlar det givetvis om att det inte ska bli för dyrt. Tror att vår resa till och från Kroatien gick på 6000 kr, då var bränsle och färja inräknat, samt vägtull osv. Sjukt billigt, detta då pga av att vår bil drar lite bränsle.

Vill man inte köra ner så kan man ta tåg eller flyga och hyra bil på plats, för att se ett land från bilen är fantastiskt.

Vi drömmer om att köra ner till Italien och till Gardasjön, har sett bilder där ifrån och det ser helt fantastiskt ut. Då skulle man kunna åka till Verona med och det hade vart helt fantastiskt att även få besöka Florens. Sen så lockar helt klart Frankrike, Monte Carlo, Nice och Provence. Det är bara pengarna och fantasin som sätter gränserna, ler:)

Vart vill ni åka? har ni semestrat vid Gardasjön, några tips?