mina reportage

Islands tour With Croatia full of life.

Inlägg i samarbete med Croatia full off life

Lördagen den 22 september anlände Carina och jag till en marina strax utanför Split där vi mötte upp de andra som skulle med på pressresan.  Vi var saftigt försenade så de andra hade fått vänta en stund på oss, men de hade sol och härligt väder så det gick nog ingen nöd på dem. Carina och jag var väldigt glada att vi tillslut anlände till Kroatien då vi höll på att missa flyget från Göteborg till Köpenhamn. Jag har alltid stenkoll och brukar vilja sitta vid gaten i god tid innan boardingen. Vi var i tiden den här gången med,trodde jag iallafall. När jag ätit upp min mat så bestämde jag mig för att titta på vad klockan var då jag ville gå till gaten i god tid som vanligt. Jag såg att klockan var 9.25 och slängde ett öga igen på boardingpasset för att dubbelkolla att vårt plan verkligen gick 10:30. Jag fick en chock, för det var inta alls det som det stod på boardingpasset, där stod det att det var Boarding 9:00 och klockan var 9:25. I det ögonblicket så kände det som det var kört, vi hade med alla förmodan missat planet. Jag sa till Carina , nu springer vi. Tack och lov så låg vår gate inte långt i från den restaurangen som vi suttit och ätit vid. Flygpersonalen vid gaten var inte glada och skällde på oss, jag bad om ursäkt och sa att jag kan inte gör mer än att be om ursäkt, hade inte hört deras utrop mm. Vi hade sån tur för att de hade precis tänkt att börja lasta ut vårt bagage, nu slapp det att göra det och vi fick springa ombord. Puhh! väl i Köpenhamn var vår nästa flight 90 min försenad, så det var en del drama innan vi väl satt på vår segelbåt och njöt av solnedgången.

Vår första destination var byn Milna på ön Brac. Vi anlände i mörkret så vi såg inte så mycket av den mysiga marinan, men då jag varit där förut så visste jag precis var vi var. Milna är nämligen ett av mina favoritställen på öarna i Kroatien. Här kan ni se mer bilder i från när jag var där förra året.

När vi vaknade upp dagen därpå så åkte vi vidare och besökte Stari Grad museum som ligger i Biankini Palace.

Innanför palatsets väggar fanns en gömd trädgård som var så vacker och det var inte svårt att förstå att trädgården har varit en riktigt oas för dem som bodde i palatset en gång.

Att gå runt i själva palatset var en oerhört fin upplevelse då skuggspelet och solens strålar skapade magi i den gamla byggnaden.

Nästa stopp var på mitt absoluta favoritö, Ön Palmizana. Allt så jag älskar denna plats. Marinan  har kristallklartvatten och det ser ut som ett akvarium under båtarna.

På andra sidan ön finns en otroligt mysig badvik där det även finns trevliga restauranger. När vi var där så var det säsongsavslutning på en utav uteställena där och ett Kroatiska band spelade hela kvällen. Även om inte det riktigt var min typ av musik så hade jag oerhört roligt då sällskapet var väldigt trevligt. Och jag tycker att det är viktigt att blanda sig med ”locals” när jag är utomlands och har lite svårt för det där fenomenet att svenskar dras till svenskar när de lämnar landgränsen.

Dagen därpå stod Hvar på schemat en ön som jag endast besökt en kväll förra sommaren och då var det nattklubbsbesök så jag kan inte säga att jag sett så mycket på ön så jag så verkligen fram emot att få se mig omkring. Vår skeppare hade berättat för oss att vädret skulle bli sämre och att Bora vinden skulle komma och visst blev det så. Helt plötligt från ingenstans så blev himlen mörk och en iskall vindpust kom, sen var det kört. Vinden var iskall och sanden yrde runt omkring oss, väl inne på restaurangen vi skulle äta på så började det ösregna. Temperaturen sjönk med ca tio grader och det kändes som vinter i luften. Jag har aldrig upplevt något liknande. Där satt vi i våra sommarklänningar och huttrade. ( tack o lov hade jag packat ner 2 par byxor och en jacka då jag noggrant följt väderprognosen veckorna innan vi åkt och visste om att det skulle bli sämre väder)
Följande dagar var kalla det kändes nästan som frost på nätterna, men gissar på att det inte var det, men det var verkligen iskallet. Efter tre dagar vände vädret och våra två sista dagar kände som sommar igen.

Vis var vår nästa destination, vi satt och huttrade på båten då vinden var iskall och det var skönt att lägga till på Vis i staden Komiza där vi möttes av en vacker solnedgång som färgade allt varmt rött.

Måste säga att den är promenaden när jag fotograferade bilderna var en enorm upplevelse för det är helt klart något visst med att uppleva hur solen går ner över havet och lyser varmt över staden tills den ligger i totalt mörker.

Efter frukosten morgonen efter så lade vi ut från hamnen och satte av emot öns andra sida med destination staden Vis. Dessvärre så hade det fastnat en nätpåse runt båtens motor och vår skeppar kunde inte få loss den då havet var allt annat än lugnt, och efter att han dykt ett par gånger så insåg han att det går inte. Vi hade två timmar av segling framför oss för att nå Vis och blev bogserade av en annan segelbåt, men det var inte lätt, då vågarna var ungefär två meter höga. Vår skeppare tog beslutet att sätta segel och segla in till land, där vi blev upplockade av en gummibåt som körde oss in oss till land och vi kunde sedan ta en taxi till andra sidan ön istället. Vår skeppare Igor kunde fixa motorn i lugn och ro och kom sedan över till Vis vid sju tiden på kvällen, precis i tid så vi hade chans att ta på oss lite mer kläder innan middagen, då det var allt annat än varmt.

I staden Vis gick vi en Mamma Mia, Here vi go again tour och fick se platserna där filmen spelats in. Gentlemannen på bilden var med i flera scener i filmen. Vi avslutade touren med att se solen gå ner över havet i en mysig vik där en av filmens magiska scener spelats in.

Solta var sista ön innan vi skulle bege oss tillbaka in mot Split. Vilket jag verkligen uppskattade då Solta är en plats jag tycker riktig mycket om. Vi fick en rundvisningen på hotellet Martinis Marchi som ligger i Marinan i Maslinica. Jag hade sett byggande förut men aldrig varit innanför dess väggar och jag måste säga att jag blev oerhört överraskad av poolområdet som låg omgärdade av de gamla stenväggarna. Visst är det fint! Det skulle helt klart inte göra ont att tillbringa sin semester här.

I går var sista dagen på den här jobbresan, vi anlände till Split och fick en rundvisning i Diocletian palace, det var en fin upplevelse att få höra om stadens historia. Men det blev tyvärr inga foton från  rundvandringen då det var så mycket folk och jag är noga med att inte fota människor som jag inte har tillstånd att fota.  Men däremot bjuder jag på en härlig bild över Splits från havssidan.

Är ni sugna på att åka till Kroatien, fråga mig gärna då jag mer än gärna ger tips på vad man kan bo, göra och uppleva i Kroatien.
Ha det så gott/Anna

4 Comments

• Vug

If you want a lightweight daily formula, which you can wear everywhere without fear of looking like a grease-ball, look no further. This cushion foundation by The Face Shop gives a healthy and natural-looking glow to the skin. It instantly brightens up the dull face without clogging pores. It doesn’t even cause any acne or skin breakouts either. The CC cushion comes with SPF 50 PA+++ which makes it good enough to be used during daytime. A dream non-greasy light coverage foundation, right? ”It feels amazing on my skin, and I know it will be hydrated all day long while covering like a foundation,” Russian wrote in an Instagram post. This dreamy foundation is buildable, blendable and feels like silk, offering some seriously moisturising medium coverage.
    Just like regular cosmetics, each makeup brand and product will have a slightly different formula, as when it comes to makeup, one size does not fit all. Different occasions will require different levels of makeup resilience and therefore, a different type of makeup, so consider when you will use your airbrush makeup. There are several different types of airbrush makeup that have different formulations and levels of resilience. We will send you an email to reset your password your unique and identifying personality, and we believe in achieving YOUR best version of you by taking away your stress and putting YOU at the center of your big day. We work with our amazing clients to achieve a look that’s perfectly balanced between natural and next level. Our extensively trained team of stylists is equipped to create your perfect look in a professional and timely manner.

• Anonym

Visst är det underbart segla i kroatien. Stari Grad ligger dock på ön Hvar och Milna på ön Brac. Hotellet i Maslinica på ön Solta heter Hotel Martinis Marchi.