mina reportage,  samarbete

Rundtur i Kvarner och Istrien -Kroatien

(Inlägg i samarbete med Visit Croatia @croatiafulloflife)

När vi lämnat Hotel Bellevue, begav vi oss ner till byn Lošinj som låg så vackert invid vattnet.

Vi hade inte så mycket tid att strosa runt, men vi fick möjligheten att besöka Museum Apoxyomenos. Det var verkligen en upplevelse.  Där fick vi se och höra historien om hur en dykare fann mästerstycket, en Antik Brons staty föreställande en atlet på 192 cm som rengör sin kropp med en skrapa. Atleterna smörjde in sig i olivolja och sprang nakna, när loppet var klart rengjorde de sig med en skrapa. Statyn är daterad till det andra eller första århundradet före kristus. Det finns bara åtta sådan här statyer i världen och den som finns här är den som är mest välbevarad. Det tog hela 7 år att rengöra och reparera statyn.

Klicka in er på hemsida, se och läs mer, så intressant, rekommenderar verkligen ett besök på Museum Apoxymenos

Man fick titta på statyn genom olika hål i taket/väggen och det här var den första synen som mötte mig, och jag utbrast ”Nice ass” ler…)

Därefter gick färden vidare för lunch på en supermysig liten restaurang som heter Konoba Adria som ligger i byn Osor. Här kunde man beställa i stort sätt alla rätter glutenfria, helt fantastisk vilket innebar att jag kunde beställa friterad bläckfisk, wow! det händer inte varje dag. Dessutom så serverar de ”seafood” som de själva fiskat upp med sin fiskebåt.

När vi var mätta och belåtna, så bar det iväg ett par timmar med bil och färja. I Byn Rabac, bytte vi chaufför och fick träffa vår nya guide. Här strosade vi runt på strandpromenaden. I Skogen ni ser till vänster finns det populära cykelleder. Ovanför skogen ligger byn Labin som var vårt andra mål den här eftermiddagen.

Byn Rabac låg högt upp med vacker utsikt över vattnet och dalen nedanför.

Sent på natten kom vi fram till vårt nya boende, ett litet mysig hotell som hette Viletta Phasiana som ligger i byn Fazana. Carina fastnade för glassen här, hon tyckte den var himmelskt god. Vid ett tillfälle, efter att vi hade vistats i den stekheta solen ett tag så köpte en svalkande öl och jag betalade bara ca 11 svenska koner för en stor öl, mycket billigt och gott!
Här står jag redo utanför vårt hotell. Vi är på väg att äta mat på restaurang Stara Konoba som låg alldeles intill. De var magiskt ljus på kvällen.

Det här var vår vy när vi åt frukost.  Till höger ser man restaurang Stara Konoba

Vi besökte även staden Pula, där vi fick en rundvisning i deras amfiteater av en otroligt trevlig och mycket underhållande guide. Jag har tidigare besökt Collosseum i Rom, så jag tyckte det var oerhört kul att få se Amfieteatern i Pula. Här kunde man även gå ner under marken, där man förr i tiden hade gladiatorerna, lejonen och lejonmaten,som kunde vara slavar och kristna….Hua..

Överallt där man gräver i Pula hittar man saker från Romartiden.

Kroatien har tillhört Italien och många av byggnaderna ser ut så här.

Rovinj var en mycket intressant medeltid stad med myllrande gränder och gatsten från romartiden,här hade jag gärna tillbringat mer tid. Överst på kullen tronar St Eufemiakatedralen.

Senare sammaa dag gick färden vidare till Porec,en stad mycket lik Rovinj med myllrande gränder och kyrkor från Romartiden. Mosaiken ni ser på bilden är från Romartiden. Det var helt magisk att stå och titta på den, att vara i en byggnad som var så gammal.

Näst sist kvällen besökte vi ett helt underbart ställe. Ett öl och hamburgerhak som heter Aboretum Pub. Det serverar 70 sorters öl varav två sorter var glutenfria, inte fel. Hamburgarna var något ut över det vanliga , även inredningen måste jag säga.  Ägarna producerar även sin egen olivolja, vilken vi fick testa, en otrolig upplevelse måste jag säga.

Vår resa avslutade på en vingården Vina Gortan  i Pazin där vi fick provsmaka vin och Carina som inte tycker om vin blev helt begeistrad. Och jag måste säga att varken Carina eller jag har någonsin smakat en så god skinka och ost som det vi blev bjudna på vingården.

Vi har haft en fantastisk resa och upplevt oerhört mycket. Vi har hunnit med ännu mer än jag visat och jag tror att Carina nog nämner en del av det. Vi har inte haft speciellt mycket dötid, utan har haft ett program att följa från morgon till kväll. Ingen semester direkt, då det var en studieresa, som vi hoppas skall resultera i reportage till någon tidning. Jag hoppas även att jag har kunnat väcka ert intresse för Istrinen och Kvarner. Ni har fått följa med till allt i från fem stjärniga hotell till små byar med mysiga vyer, någonting för alla.

Jag har fått blodad tand och måste åka tillbaka till Kroatien, och det hade varit fantastisk kul att få prova på en båtsemester, jag blev ju lite biten, kan man säga, Vi var ute med båt en dag på ön Mali lošinj, då jag tillslut fattade mod och badad från båten på djupt vatten. Det har jag tidigare visat på instagram, och ni som har instagram kan leta upp det och titta.

Kika gärna in på Carinas blogg, hon uppdaterar regelbundet om resan.