Dubai,  mina reportage,  resor

En heldag i Dubai

Tjejresa i samarbete med Dittdubai

Runt middagstid i tisdags åkte vi iväg på sightseeing för att få uppleva flera olika delar av Dubai. Vi startade med en promenad genom det magnifika Jumeirah Al Qasr Hotell. Entrén var helt fantastisk med guldiga hästarna i naturlig storlek framför på gräset.

Området runt hotellet var magiskt fint med vackra hus byggda i gammaldagsstil med skyline av skyskrapor i bakgrunden. Det var just det här som jag älskade med Dubai – kontrasterna mellan de olika byggstilarna. Arkitekturen var inte på något vis spretig, utan allt hängde ihop, trots de olika byggstilarna.

Intill hotellet ligger en galleri som heter Souk Madinat som är byggd i liknande stil som Souk i den gamla delen av Dubai.

När vi fått i oss lite lunch på stående fot( köpte sallad i från en salladsbar i en mataffär, smidigt och bra preics som hemma), så var det dags för en fartfylld tur med Yellowboats som utgick i från Dubai Marina. Jag kan lova att det gick undan. Båten flög över vågorna . En otroligt häftig upplevelse som bjöd på många sevärdheter.

Min härlig vän och reskamrat Paulina sitter och njuter av solen.
Ni hittar även bilder i från Paulina på instagram

När vi gled i i kanalen i Dubai Marina så var hastigheten inte särskilt hög och jag kunde passa på att sträcka ut mig efter 75 minuters fartfylld tur.

Tornen i mitten på bilden är kontorsbyggnader och liknar Chrysler Buildning i NYC och ligger i media City i Dubai.

Alltså jag är ju en ”sucker” för arkitektur och mitt huvud höll på att gå ur led, då det fanns coola byggnader vart jag än tittade.

Båten stanande till utanför det omtalade hotellet Atlantis the Palm som är ett femstjärnigt hotellet som ligger ute på den konstgjorda ön Palm Jumeirah. Hotell är inrett med temat myten om Atlantis.

Vi stannade även till utanför den 7 stjärniga hotellet Burj Al Arab Jumeirah . Klicka in er på länken och titta, det är ett otroligt lyxigt och coolt hotell.

Det finns ett par stycken ”publicbeaches” i Dubai och den här stranden heter Kitebeach. Här kan man utöva mänger av olika vattensporter, sola och bad och äta. Är man är sugen på att springa så finns det en löparbana som sträcker sig flera kilometer längs kuststräckan.

Det byggs överallt i hela Dubai och i från bron som håller på att färdigställas hade vi fin utsikt över AL Habtoor city en helt ny stadsdel som håller på att byggas. Det två flikiga tornen till vänster är hotellen JW Mariott Marquis, världens just nu högsta hotell.

Området Al Seef som ligger intill Creeken är alldeles nyöppnat. Här har man utsikt över vattnet och de magnifika byggnaderna på andra sidan. Byggnaden till höger är Dubai Chambers of Commerce och den vänstra byggnaden med spegleglas är Emirates NBD bank i Beira.

Vi körde förbi en hel del nya områden och ett område som stack ut och kändes väldigt urban,modernt och helt rätt i tiden var Box Park .

Området Al Seef

Från bilen lyckades jag få till en bild på Dubai Frame som byggs mellan den gamla och nya delen i Dubai. Tanken är att man skall kunna åka upp med hiss längst upp i byggnaden där man kan njuta av utsikten i från två håll där det nya och gamla Dubai möts.

Området Bastakiya är ett restaurerat Kulturområde vid Creeken. Området är byggt upp så som det såg ut när när Emiraterna flyttade från öken till ”Dubaicity” och är det äldsta i Dubai .

Otroligt vackra byggnader i den gamal delen av Dubai. Pinnarna ni ser uppe i tornet var förr i tidens airkondition och kallas för Windtowers/barjeels.

TextilSouken och marknaden invid Dubai Creek

Vi åt jättegod mat på restaurangen Bayt Al Wakeel nere vid vatten i Soaken.

Solnedgången var otroligt fin!

I nästa inlägg visar jag vad vi mer gjorde på kvällen

Fortsättning följer..

Inline Feedbacks
View all comments
ShortList Dubai

This blog is cool. Really interested in looking forward